Program obnovy venkova a podpora veřejně přístupných internetových stanic ve venkovských obcích

Ing. Jiří Hladík, Ministerstvo pro místní rozvoj

Úvod

Ministerstvo pro místní rozvoj realizuje v rámci regionální politiky Program obnovy venkova. Program, projednaný vládou České republiky v roce 1991, byl novelizován a schválen vládou usnesením č. 730 z 11. listopadu 1998. Objem prostředků, uvolněných pro program ze státního rozpočtu a prostředků Pozemkového fondu dosáhl v loňském roce 480 mil. Kč. V roce 1998 byly také poprvé podporovány v rámci dotačního titulu 7 "Integrované projekty venkovských mikroregionů" i projekty zaměřené na podporu komunikace prostřednictvím internetového napojení ve veřejných zařízeních, vznik "teledomů" a na zpracování propojených nebo společných internetových stránek. Bylo podpořeno 38 projektů celkovou částkou 5,5 mil. Kč.

Vznik a cíle Programu obnovy venkova

Původní program byl předložen vládě České republiky 29. května 1991 společně ministry životního prostředí, zemědělství a tehdejším ministrem pro hospodářskou politiku a rozvoj. Předkládající ministerstva si byla vědoma toho, že pouhá přestavba zákonných norem tak, aby byly stanoveny průhledné hospodářské vztahy, jasné a technicky kontrolovatelné limity znečišťování prostředí a rozvoje území nemůže sama o sobě napomoci hospodářskému rozvoji ve venkovských územích. Při transformaci zemědělství se očekávaly velké problémy, související s uvolňováním pracovníků, produktivitou i výší mezd. Proto byl obdobně jako v sousedním Německu a Rakousku a řadě dalších evropských zemí připraven pro venkovské obce program, který by podporoval jejich vlastní aktivity, směřující k obnově společenského života, povznesení hospodářství, stavební obnově a péči o krajinu.

Cíle programu, aktualizované usnesením vlády č. č. 730/98 lze shrnout do těchto bodů:

  1. udržení, obnova a rozvíjení místních kulturních a společenských tradic, životního stylu, pospolitosti venkovského obyvatelstva a vědomí vlastní odpovědnosti za obnovu a rozvoj vesnic a venkovských mikroregionů;
  2. rozvíjení partnerských vztahů mezi venkovem a městy, mezi sousedícími mikroregiony a mezi spřátelenými obcemi po obou stranách hranic země;
  3. rozvoj hospodářství při využívání místních hmotných zdrojů a zaměstnanosti místního obyvatelstva, tj. rozvoj zemědělského i nezemědělského podnikání, služeb, cestovního ruchu apod., rozvoj místního marketingu, klientely a distribučních sítí místních výrobců;
  4. zachování a obnova vlastního obrazu vesnic, jejich organického sepětí s krajinou, specifického rázu venkovské zástavby, jeho přirozené a jedinečné působivosti v místě a v krajině, obnovu kulturních památek na venkově;
  5. úprava veřejných prostorů a staveb, zlepšení občanské vybavenosti, technické infrastruktury včetně technických zařízení pro ochranu životního prostředí a dopravní vybavenosti, obnovu tradiční cestní sítě včetně rozvoje alternativní místní dopravy;
  6. udržení, obnova a účelné využití přirozeného produkčního potenciálu zemědělsky využívané krajiny v návaznosti na vhodnou organizaci a využití půdního fondu při zachování a rozvíjení jeho přírodní, obytné a estetické hodnoty;
  7. převzetí spoluodpovědnosti celé společnosti za udržování a rozvoj regenerační, rekreační a terapeutické funkce venkovského prostoru.

Realizace Programu obnovy venkova a Internet

Finanční podpora široce koncipovaných cílů programu však není v České republice zajišťována z jednoho zdroje. Prostřednictvím Ministerstva pro místní rozvoj jsou v rámci Programu obnovy venkova formou přímých dotací podporovány akce, týkající se občanské vybavenosti, veřejných prostranství, zeleně a místních komunikací, od roku 1998 formou dotací úroků z úvěrů i projekty k rozvoji infrastruktury obcí a zpracování územně plánovací dokumentace a podkladů. Ostatní cíle programu jsou pokryty jinými samostatnými programy jak v gesci Ministerstva pro místní rozvoj (podpora malého a středního podnikání), tak ostatních resortů (např. podpora zemědělského podnikání a výstavba vodovodů v gesci Ministerstva zemědělství, péče o krajinu a revitalizaci říčních systémů v gesci Ministerstva životního prostředí, podpora výstavby čistíren odpadních vod v rámci Státního fondu životního prostředí, snižování energetické náročnosti v gesci Ministerstva průmyslu).

V roce 1997 byl v rámci Programu obnovy venkova zaveden nový dotační titul 6 "Projekty obcí na vzdělávání a poradenství v oblasti rozvoje venkova a obnovy vesnice" a v roce 1998 dotační titul 7 "Integrované projekty venkovských mikroregionů". Kromě podpory Škol obnovy venkova, jejichž úkolem je využívat vlastních zkušeností obcí, předávat je představitelům dalších obcí i zájemcům o obnovu vesnice a rozvoj venkova a postupně vytvářet centra, využitelná i např. pro mimoškolní výchovu, rekvalifikaci venkovských obyvatel, podporu podnikání vhodného pro venkov (takové školy dosud vznikly v Libčevsi, okr. Louny, ve Lhotě, okr. Kladno a v Modré, okr. Uherské Hradiště) se oba dotační tituly orientují na venkovské mikroregiony.

Venkovský mikroregion je chápán jako dobrovolné sdružení obcí, společně realizujících cíle Programu obnovy venkova. Jeho velikost není rozhodující - může to být např. spádové území základní školy, území několika obcí spojených řešením věcného problému, nebo i území správní působnosti pověřeného obecního úřadu nebo bývalého soudního okresu. V těchto územích lze v rámci dotačního titulu 6 dotovat prostřednictvím obce, která je nositelem projektu poradce, napomáhajícího obcím realizovat cíle programu. V rámci dotačního titulu 7 lze podpořit zpracování a realizaci projektů, týkajících se nejen více obcí, ale zpravidla i více oborů. Tyto projekty se mohou týkat nejen venkovských obcí, ale i jejich center - zpravidla malých měst. Způsob podpory, který může dosáhnout až 70 % nákladů, je zde však posuzován individuelně tak, aby prospěch z ní měly především obyvatelé v mikroregionu sdružených venkovských obcí. Přehled dotací, poskytnutých dosud v rámci Programu obnovy venkova podle jednotlivých dotačních titulů je uveden v následující tabulce:

Přehled dotací z Programu obnovy venkova podle dotačních titulů v letech 1996-1998

Dotační titul

1996

1997

1998

Charakter akce

dotace v Kč

%

dotace v Kč

%

dotace v Kč

%

1 obnova a údržbě venkovské zástavby a občanské vybavenosti

91 576 000

45,3

139 688 100

55,9

234 662 000

49,0

2-3 komplexní úprava veřejných prostranství a obnova veřejné zelně

46 555 000

23,0

25 098 900

10,0

35 199 000

7,4

4 místní komunikace včetně veřejného osvětlení

52 531 000

26,0

71 365 000

28,5

121 185 777

25,3

5 urbanistické studie a územní plány

11 000 000

5,4

10 079 000

4,0

9 627 450

2,0

6-7 vzdělávání a poradenství a integrované projekty venkovských mikroregionů

338 000

0,2

3 769 000

1,5

32 751 428

6,9

8 úroky z úvěrů na infrastrukturu

-

-

-

-

44 850 067

9,4

celkem

202 000 000

100,0

250 000 000

100,0

478 275 722

100,0

V rámci dotačního titulu 7 jsme v loňském roce podpořili i napojení řady sdružení obcí na Internet za podmínky, že takto napojený počítač bude veřejně přístupný. Zastoupení dotovaných projektů, zaměřených na informatiku je zřejmé z následující tabulky:

Zaměření projektů dotačních titulů 6 (vzdělávání a poradenství) a 7 (integrované projekty venkovských mikroregionů) v roce 1998

Charakteristika projektů

Počet projektů

Dotace v Kč

%

Prům. dotace na projekt v Kč

dopravní obslužnost

3

427 800

1,31

142 600

informatika

38

5 444 900

16,62

143 287

rozvojové programy a koncepce

36

5 082 800

15,52

141 189

muzea

3

640 000

1,95

213 333

poradenství a osvěta

48

7 482 900

22,85

155 894

turistika vč. přípravy a budování cyklostezek

44

5 984 091

18,27

136 002

infrastruktura

53

7 688 937

23,48

145 074

celkem

225

32 751 428

100,00

145 562

Internet - důležitý pomocník rozvoje venkova

Při posuzování záměrů obcí na připojování k Internetu jsme nemohli řešit všechna přání obcí, prostředky by samozřejmě nemohly postačovat např. na podporu napojení jednotlivých obcí. Meziresortní řídící komise Programu obnovy venkova, která žádosti posuzuje proto rozhodla pouze o podpoře nákupu potřebného hardwaru a softwaru jen tam, kde obce garantovaly veřejnou přístupnost počítačů napojených na Internet. Na vesnici to prakticky znamená umístění počítače na obecním úřadě - např. v rámci informačního centra, ve veřejné knihovně nebo ve škole. Všechna tato místa umožňují zajisti přístup jak pro děti a mládež, tak pro místní podnikatele, kteří z různých důvodů sami o takovém připojení zatím neuvažují. Význam pro podporu vzdělanosti nebo i např. podnikání v agroturistice není třeba zdůrazňovat. Dalším přínosem je i větší informovanost starostů a veřejné správy vůbec - např. již dnes je na webových stránkách jednotlivých ministerstev k dispozici řada užitečných informací o podpůrných programech, připravovaných zákonech atp.

Rozšiřování uživatelů Internetu má pozitivní význam i pro všeobecnou informovanost a kontrolu veřejností a samotnými obcemi i u vlastního Programu obnovy venkova. Od loňského roku jsou na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj na adrese http://www.mmr.cz/ pod heslem Regionální politika umístěny jak novela Programu obnovy venkova, schválená vládou usnesením č. 730 z 11. 11. 1998, platné Zásady pro poskytování účelových dotací obcím v rámci Programu obnovy venkova, tak informace o podaných žádostech a jejich vyřízení. Každý starosta nebo kterýkoliv občan si tak může prostřednictvím Internetu získat nejen formulář žádostí o dotace, ale zjistit i např. o jakou dotaci žádala jakákoliv obec v republice, jak byla tato žádost uspokojena a jaká je celková bilance využívání prostředků programu.

Závěr

Stejný význam, jaký mají informace šířené po Internetu směrem k obcím a venkovským obyvatelům vůbec budou mít i informace, šířené prostřednictvím vlastních webových stránek obcí a jejich sdružení. Budou nesporně napomáhat např. při rozvoji venkovské turistiky, podnikání i spolupráci škol nejen v rámci naší vlasti, ale i mimo její hranice.

Jsem přesvědčen, že rozvoj informačních technologií lze velmi pozitivně využít pro rozvoj venkova, dokonce i o tom, že tak jako svého času důsledkem průmyslová revoluce bylo stěhování lidí do měst, umožní vpravdě revoluční rozvoj informačních (a nejen těchto) technologií efektivní podnikání i mimo tradiční průmyslové aglomerace a napomůže i cílům, které jsme si vytyčili pro obnovu a rozvoj venkova.