Česká tisková kancelář a veřejná správa

Přemysl Cenkl, obchodní ředitel ČTK

Česká tisková kancelář je národní tisková agentura, která se zabývá sběrem, tvorbou a distribucí důležitých informací ze všech oblastí lidské činnosti pro širokou klientelu v České republice i v zahraničí. Agentura nabízí jak mimořádně pohotové zpravodajství v reálném čase, tak silné rešeršní nástroje pro analýzu událostí, komentářů a názorů z minulosti. Informační produkty České tiskové kanceláře v současnosti znají a využívají stovky klientů. Patří mezi ně především:

ČTK také vydává České noviny na Internetu http://www.ceskenoviny.cz/, které patří již delší

dobu k nejvíce čteným titulům, poskytujícím hodnotné informace na Internetu a působí tak přímo na veřejnost.

V posledním období se ČTK zaměřuje v nabídce svých informačních produktů více také na

instituce místní správy. Pro jejich potřeby denně v pracovní dny vydává informační produkt POLIS, který je dnes zveřejňován ve spolupráci se společností TRIADA, spol. s r. o. a je volně přístupný na adrese http://denik.obce.cz/. Mezi velmi využívané kapitoly denního zpravodajského servisu ČTK patří zejména hlavní aktuální události, zprávy z regionů, měst a obcí a stručný monitor tisku.

ČTK má veškeré předpoklady k uspokojení informačních potřeb institucí veřejné správy. Agentura pokrývá svými vlastními zpravodaji veškeré dění v Parlamentu ČR a její zpravodajové sledují všechna důležitá jednání na vládní a ministerské úrovni. Velkou výhodou ČTK je také rozsáhlá síť vlastních zpravodajů v regionech, konkrétně v šestnácti městech ČR. Dalšími zdroji informací jsou domácí i zahraniční média, světové i národní tiskové agentury, stejně jako vlastní síť zahraničních zpravodajů. ČTK velmi důsledně monitoruje dění na Slovensku, kde má kvalitně obsazenou pobočku.

Významným zdrojem jsou pro tiskovou agenturu také zprávy zasílané do agentury přímo z jednotlivých státních institucí, které jsou dále redakčně zpracovávány. ČTK dává rovněž firmám a institucím včetně orgánů místní správy možnost placené distribuce zpráv v originálním znění především k médiím, ale také k dalším klientům prostřednictvím nové služby s názvem "protext". Díky zveřejnění těchto zpráv na internetové síti tak jejich zadavatelé také působí přímo na veřejnost. Zdarma pak ČTK distribuuje do českých redakcí avíza - krátké pozvánky pro novináře na zajímavé akce.

Za účelem maximálního přiblížení obsahu dodávaných informací pro instituce státní správy ČTK provedla na konci roku 1998 ve spolupráci s agenturou Median průzkum trhu informačních potřeb v této cílové skupině.

Výsledná zjištění potvrzují v oblasti politiky zájem o informace zahrnující dění ve vládě, v Poslanecké sněmovně a v Senátu Parlamentu ČR. Jsou vyžadovány informace z ministerstev a návrhy zákonů a vyhlášek či jejich novel.

V oblasti makroekonomiky je největší zájem o statistické informace, zprávy o státním rozpočtu a informace o platné legislativě. Z hlediska široké škály finančních informací jsou velmi důležité měnové kursy ČNB a jejich vývoj, stejně jako zprávy o možnostech investic, půjček a úvěrů.

Z oblasti mezinárodních vztahů se ukazují jako velmi zajímavé zprávy o rozhodnutích a direktivách EU, informace z mezinárodních organizací a informace o podporách zahraničních investic spolu se zprávami o mezinárodních smlouvách.

ČTK tak s využitím svých možností a znalostí potřeb svých stávajících i potenciálních klientů nabízí následující základní produkty a služby:

Zpravodajství v reálném čase:

Dalšími užitečnými informačními produkty jsou:

Čerstvými novinkami v nabídce ČTK jsou:

Nezbytnou součástí každého informačního produktu je způsob jejich distribuce a celkového uživatelského přístupu. V tomto poskytuje ČTK komplexní nabídku a respektuje rozdílné potřeby svých klientů.

Můžete tak dostávat zprávy ČTK v reálném čase prostřednictvím satelitního, linkového či teletextového vysílání společně s instalací pohodlného klientského prohlížeče zpráv.

Pro klienty, využívající softwarové produkty Lotus-Notes, umožňuje replikovat zprávy přímo ze serveru ČTK v dohodnutém časovém režimu na jejich počítač s následným využitím aplikacemi, vytvořenými pro tyto účely v uvedeném softwarovém prostředí.

Klienti, kteří jsou napojeni na internetovou síť, mohou využít připojení k InfoBance ČTK na adrese http://www.ctk.cz/ s využitím vlastního internetového prohlížeče pro vyhledávání a zobrazování zpráv. Výhodou InfoBanky ČTK je rozdělení celého zpravodajského servisu ČTK na malé obsahové soubory za nízké měsíční ceny již od zhruba 800 Kč.

Již zmíněnou novinkou je zasílání vybraných relevantních zpráv ČTK na základě formulovaného dotazu klienta na jeho e-mailovou adresu.

Informační produkty POLIS a České noviny bezplatně zpřístupňují výběr aktuálního zpravodajství na internetových stránkách.

Cílem ČTK je poskytovat objektivní důležité informace v reálném čase, které přináší jejich uživatelům co nejvyšší přidanou hodnotu. Podle výsledků průzkumu trhu lze tohoto cíle dosáhnout pouze při realizaci komplexní nabídky informačních produktů z těchto hledisek:

Pro splnění výše uvedeného cíle chceme udělat maximum a proto Vás prosíme o spolupráci a laskavé vyplnění dotazníku, zaměřeného na zjišťování informačních potřeb pracovníků ve státní správě a samosprávě. Tento dotazník je k dispozici na stánku ČTK.